I denna e-tjänst kan föreningar ansöka om bidrag till hjärtstartare.
Kommunen lämnar bidrag till föreningar och andra organisationer som vill investera i en hjärtstartare. Bidraget uppgår till 50 procent av totalkostnaden, dock högst 10 000 kr, och utbetalas om mottagaren uppfyller följande kriterier:
• mottagaren svarar själv för skötsel av och utbildning i hjärtstartaren,
• mottagaren ansvarar för att hjärtstartaren registreras och hålls à jour i Hjärtstartarregistret,
• hjärtstartaren ska placeras så den är lätt tillgänglig, inte bara för sökande förening eller organisations medlemmar, utan också för allmänheten. I utgångspunkt ska hjärtstartaren placeras utomhus på plats där allmänheten har tillträde.
I ansökan ska följande anges:
• hur sökanden uppfyller ovan kriterier,
• kontaktuppgifter till sökande förening/organisation (telefonnummer, e-postadress),
• organisationsnummer, • bankgiro-/plusgironummer alternativt bankkontonummer (inklusive clearingnummer).
Till ansökan ska följande bifogas:
• beställningsbekräftelse alternativt offert från leverantören av hjärtstartaren,
• översiktskarta över området där hjärtstartaren ska sättas upp,
• bild som visar var hjärtstartaren ska placeras. Utbetalning av bidrag sker efter att hjärtstartaren monterats och tagits i drift.
Utbetalning av bidrag
Utbetalning av bidrag sker efter att hjärtstartaren monterats och tagits i drift. Vid prövning av ansökan ges handläggare rätten att villkora bidraget med att hjärtstartaren placeras i enlighet med principerna i dessa riktlinjer.