Har du fått brev där vi frågar vad du tycker om din grannes bygglovsansökan?
Här kan du som granne eller sakägare lämna in ditt svar till oss.
Förutsättningar
Vi har skickat ut en fråga till dig eftersom att åtgärden som din granne vill göra antingen strider mot gällande detaljplan eller ligger utanför detaljplanelagt område. När du loggar in finns grannehörandet vi har skickat ut till dig tillsammans med tillhörande handlingar tillgängligt.
Uppgifter att ha till hands
Bank-ID
För att lämna in ditt svar som privatperson så loggar du in med bank-ID. Är du redan inloggad, tryck Nästa.
Organisationsnummer och kundnr
För att logga in som företag/myndighet/förening anger du först ditt eget personnummer och loggar in med bankid. På nästa sida loggar du sedan in med organisationsnummer och det kundnummer som du fått i ditt brev.
Vad händer när du har skickat in ditt svar?
När alla svar har kommit in och tiden för grannehörandet gått ut kommer handläggaren att göra en bedömning utifrån de svar som kommit in och de regler som gäller för just den fastigheten. Handläggaren kommer då att göra ett ställningstagande om det går att bevilja bygglov i ärendet eller inte.
Delgivning av beslut
Vid beslut som går dig emot så kan du komma att få ta del av detta genom förenklad delgivning.
Det innebär att beslutet (1) skickas till er, i ett vanligt brev till den adress som vi fått uppgift om att du kan nås på eller via den e-postadress du uppgivit i ansökan.
En till två dagar senare skickar vi ett särskilt meddelande (2) till dig om att vi skickat beslutet till dig. Detta gör vi för att minska risken för fel. Du kommer alltså att få två brev från oss, normalt med 1-2 dagars mellanrum.
Du kommer att anses som delgiven beslutet efter två veckor från att vi skickade meddelandet (2) till dig. Överklagningstiden räknas alltså från den tiden från det att tvåveckorstiden har gått ut.
Tänk på detta så länge ärendet pågår hos Stadsbyggnadsavdelningen:
- För att vara säker på att inte missa några frister eller annat måste du ta del av din post och e-post åtminstone en gång varannan vecka. Om du får ett meddelande (2) men däremot inte har fått själva beslutet, bör du snarast anmäla detta till Stadsbyggnadsavdelningen.
- Anmäl alltid adressändring till Stadsbyggnadsavdelningen
- Ange alltid ärendets nummer när ni kontaktar Stadsbyggnadsavdelningen
- Det är inte säkert att förenklad delgivning alltid kommer att användas i ärendet. I så fall sker delgivning på annat sätt, vilket bland annat kan betyda att du måste skicka tillbaka ett mottagningsbevis till Stadsbyggnadsavdelningen.