Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden. Du behöver ha ett svenskt personnummer.
Förutsättningar
Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
- Skyltar
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Attefallsåtgärder
- Ändring av eller i befintlig byggnad, ex fasadändringar, installation av solceller på byggnad, invändiga ändringar ex bärande konstuktion m.m.
- Eldstad
- Rivningslov eller marklov
- Förhandsbesked
- Mur och plank
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om bygglov, anmälan, dispens etc och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas.
Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga.
Observera att vi tar ut avgift även för avslag, avvisade ärenden samt de ärenden som avslutas där handläggning påbörjats.
Arkiv
Vi har ett bygglovsarkiv där det finns möjlighet att söka fram äldre handlingar på olika fastigheter. Observera att det oftast finns äldre handlingar men inte alltid. Det finns handlingar i de ärenden där någon sökt och fått ett beviljat bygglov/anmälan. Om du vill ha en äldre handling som exempelvis ett beslut, ansökningsblankett, ritning eller teknisk beskrivning, kan du kontakta vårt arkiv. Klicka här. Döp mejlet med din fastighetsbeteckning.
Uppgifter att ha till hands
BankID
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom att du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan. Du måste också signera på slutet när du är klar med ansökan.
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd.
Även vid andra kontakter med oss såsom mail och kompletteringar är det viktigt att du anger fastighetsbeteckning eller diarienr.
Information om det du vill göra
För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra, begär vi in olika uppgifter som fasadernas material och färgsättning, byggnadens mått och placering på fastigheten (tomt).
Handlingar
När du ansöker i vår e-tjänst så ska du även lämna in ritningar/handlingar så att vi kan se vad det är du ansöker om för åtgärd. Handlingar ska vara i pdf-format eller vid foton jpg eller tiff.
Bifoga en ritning per fil, det vill säga om du ska skicka in fyra fasadritningar så behöver du ha fyra filer att skicka in. Sammanhängande dokument med flera sidor går bra att skicka som en fil. Exempelvis en brandskyddsbeskrivning eller verksamhetsbeskrivning.
För mer info om hur ritningar ska se ut samt exempel Klicka här
Filstorleken får inte vara större än 9 MB.
Gällande Foton: Titta extra noga på storleken på foton som bifogas då de ofta är väldigt stora och försvårar handläggningen om de inte går att maila.
Slutför
För att din ansökan ska skickas in i vårt byggsystem så måste du trycka på knappen slutför på nedre delen av sidan sammanfattning. Du ska sedan signera och kommer till sist till en tacksida.
Trycker du på spara så kan du återuppta tjänsten senare. Men den är inte inskickad ännu. För att återuppta ärendet klickar du på meny i översta högra hörnet och sedan min sida.
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Du får en bekräftelse mailad till dig att ansökan har kommit in i vårt system. Får du ingen bekräftelse så kan det bero på att du glömt att trycka på slutför i e-tjänsten. Om du inte får en bekräftelse så vänligen kontakta oss.
Ansökan eller anmälan tas emot av Stadsbyggnadsavdelningen och ärendet blir fördelad till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress eller digital post under tiden vi handlägger ditt ärende.
Skyddad identitet
Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet, vänd dig till kommunen.